SÍNDORME DE DOWN

 

3 DE DESEMBRE DIA INTERNACIONAL DE LES PERSONES AMB DIVERSITAT FUNCIONAL

JUSTIFICACIÓ

L’educació és un dret fonamental de totes les persones que s’ha de garantir en condicions d’igualtat en l’accés i d’equitat, així com orientar-se a afavorir l’èxit i el progrés de tot l’alumnat en el marc d’un sistema social inclusiu.

La inclusió educativa s’ha d’entendre, per tant, com una qüestió de dret que ha d’impregnar necessàriament les cultures, les polítiques i les pràctiques dels centres docents i dels diferents serveis educatius. Això comporta la implementació d’actuacions que garanteixen la no-discriminació, la igualtat d’oportunitats, l’accessibilitat universal en totes les seues dimensions: física (en espais, equipaments i entorns), sensorial, cognitiva, emocional/actitudinal i en la comunicació, i preveure les actuacions d’intervenció educativa adequades, efectives i eficients per a aconseguir la participació plena en l’àmbit educatiu de tot l’alumnat.

Per tal d’aconseguir aquesta transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, des de l’equip de suport educatiu del centre proposem la celebració del dia de les persones amb diversitat funcional a través d’activitats de sensibilització dirigides a tot l’alumnat del centre.

És una programació progresiva on en cada nivell es tracta una diversitat funcional concreta. Les activitats han sigut plantejades tenint en compte l’edat i el context de l’alumnat de cada nivell.

OBJECTIUS

1. Fomentar la inclusió de les persones amb diversitat funcional en la societat i, en concret en l'àmbit educatiu.

2. Crear actituds positives i hàbits d’ajuda cap a les persones amb diversitat funcional i modificar actituds que fomenten la discriminació.

3. Conèixer i proporcionar informació sobre les diferents condicions de la diversitat, posant en valor les possibilitats i capacitats d’aquestes persones.

4. Organitzar una jornada de sensibilització juntament amb altres alumnes, a fi de desenvolupar la cooperació, la tolerància, el pluralisme i la solidaritat entre tots.

5. Desenvolupar la seua capacitat empàtica i de respecte a través de la reflexió de diferents qüestions plantejades aquest dia i les aportades per ells/es i els/es mestres.

6. Afavorir les relacions interpersonals entre xiquets/es mitjançant dinàmiques, activitats lúdiques, jocs alternatius..., independentment de les seues característiques.

6é de primària

    ACTIVITATS:

    1) Fer preguntes prèvies sobre la diversitat funcional intel·lectual, i en concret sobre el síndrome de Down.

    - Coneixeu a alguna persona amb Síndrome de Down?

    - Sabeu quina és la causa?

    - Què en sabeu d’aquesta diversitat funcional?

    2) Veure video explicatiu sobre el síndrome de Down.

Síndrome de Down - Guía rápida (castellano) – YouTube

- Penseu que aquestes persones poden dur una vida igual que la vostra?

- Què penseu que poden fer i què no?

- Penseu que necessiten ajuda? i vosaltres? Heu necessitat ajuda al llarg de la vostra vida?

-Penseu que tenen els mateixos drets que la resta de persones?

3) Veure canal de youtube “Patri fashion”

Primer: fem reflexió de que aquestes persones van creixent igual que nosaltres i no sempre són xiquets i xiquetes. Els i les adolescents amb síndrome de Down tenen els mateixos gustos i inquietuds que nosaltres.

Segon: Preguntem a qui li agradaria tindre un canal de YouTube i posem alguns vídeos d’exemple del canal de la youtuber «Patri Fashion».

https://www.youtube.com/watch?v=KWZnxgq8RLQ&list=RDCMUCY-xILQ5lQc_Z-YbBFwVpsQ&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=uE--2Bojhno

https://www.youtube.com/watch?v=6a_AxtE8DIA

5) Dinàmica sensibilització sobre la diversitat funcional intel·lectual i la exclusió d'aquestes persones en la societat per ser diferents.

    DINÀMICA ELS COLORS 

1- Posem als alumnes un gomet al front (sense que ells el vegen). Hi haurà gomets de 4 colors diferents més 1 gomet d’altre color. Si en classe son 17: 4 grups de 4 xiquets amb el mateix color, més 1 xiquet que durà un color diferent. 

2. Els demanem que no poden parlar entre ells i que amb gestos fagen 4 grups. Segurament faran els grups per colors deixant a un alumne sol, perquè sols ell té eixe color. 

3. Una vega formats els grups els donem permís per a parlar i preguntem al que s’ha quedat sense grup què ha passat. Com es sent al quedar exclòs dels grups?

Expliquem a l'alumnat que en ningun moment hem dit que calia fer grups per colors i que sí que podien mesclar-se. 

4.Com a conclusió, s’explica que les persones solem juntar-se en grups segons les nostres semblances i a les persones que considerem diferents les deixem de costat excluint-les inconscientment sense pensar com poden sentir-se. 

Objectius:  

-Sensibilitzar sobre les diferències

-Desenvolupar empatia sobre les persones que s’exclouen o que excloem per ser aparentment diferents. 

Materials: Pegatines o gomets de 5 colors o formes diferents


4) Veure curtmetratge «distintos» (Si dóna temps)

Després de veure’l exposar les sensacions després del curt. Què pensen dels personatges? Què veuen diferent en ells? Es senten identificats amb els personatges? Com haurien actuat ells? Obrir debat sobre qui presenta una discapacitat, aquestes persones o la societat per no acceptar allò diferent.

Comentaris